Direktlänk till inlägg 29 november 2016

Det är olika

Av raggsockor-och-liljor - 29 november 2016 14:06

 

Det är olika.

 Hur bra det går.

Med olika saker.

 

Igår va vi ( jag och min kollega) först på en annan

förskola i stan för att snacka matte med kollegor från resten av kommun.

 

Mycket trevligt!

 

Det är nice att träffa andra, få tips, idéer och inspiration!

 

Efter lunch på gallerian satte vi oss och planerade julpyssel.

Det kommer gå fort nu alltså, fram till jul.

 

Jag är så galet nöjd över att det redan är lite

julepysmysigt hemma.

 

Innan cykelturen till Bohuslinden kom det en bil infarandes mot båten till, 

där jag stod och snackade lite med Reidun som skulle åka ut,

och ur bilen studsar Anki 😊

Vilken kram va ❣

Tack gumman, för att du bromsar in och kommer och tjingsar.

💋🌸💋

 

Så va det det här med läkarbesöket....

Jag satt där i väntrummet och va så nöjd över

att jag stod på mig för att få träffa Ulla igen.

Kändes inte tjötigt alls faktiskt att sitta där och vänta utan 

nästan snarare som att : äntligen.

 

Så ropar hon upp mig.

Hej hej.

Hon har en spoling i hasorna.

Hon säger:

Jaaa, men då får du följa med läkarstudenten Olle här så kommer jag in till er sen....

Så går hon.

( va fan hände nu!)

Olle tar i hand och visar med hela handen åt vilket håll vi ska gå.

 

Jag följer efter... Fundrandes.

Jag tänker: Nej, nej, NEJ,

Så här skulle det inte va.

Fan, jag drar.

Asså, nej.... Fel fel fel.

Stopp!

 

Olle visar in mig på ett rum.

 

Jag sätter mig, 

tänker snabba tankar.

Vad gör jag nu?

Ska jag gå?

Ska jag kräva att få träffa Ulla?

 

Olle undrar: va gäller det?

 

Asså.... Jag ville träffa Ulla för att slippa dra storyn en gång till.

Jag är sunkig i skallen.

 

Olle är i 20-års åldern och från Småland

och vet inte va sunkig betyder.

 

Jag tänker:

Fan, ja drider it, jag får väl skärpa till mig å berätta då.

Fort som juling hasplar jag ur mig både det ena och andra

i rasande fart och avslutar med:

Så är jag fan förbannad oxå.

 

Olle ser rätt stressad ut.

Ställer några allmänna frågor som

Jobbar du?

Trivs du med jobbet.

-Absolut. Det är min räddning.

Dår har jag ju lite struktur, regler, förhållningssätt,

förväntningar och krav.

 

Olle: Ja, det där med barn, det är något jag måste lära mig nu, 

hur man förhåller sig till barn, hur man pratar med barn.

Jag: Asså barn, dom är enkla, dom är ärliga och raka, bara man frågar.

Tänk på att du inte pratar över deras huvuden, prata inte med föräldrarna i första hand, 

barn är också människor så.... prata MED barnen du så ska du se att de går bra.

Olle: Oh, tack.... De ska jag tänka på....

Nu ska vi se..... Jag kanske ska hämta Ulla!

Jag: Gärna!

 

Ulla: Ja, då gör vi så här nu att Olle ska berätta för mig så får vi se om han fått med sig det du söker för!

 

Stackars småländska Olle blir besvärad och säger att jag mår lite dåligt,

att jag gjort det sen i början av november, eller alltså, mycket längre, ända sen du träffade henne sist, eller alltså, det va väl lite bra där emellan också.

Hon säger att hon är....är.....skunk....eller...hon ville egentligen bara träffa dig....

Hon är nedstämd och deprimerad, så mycket att hon ibland inte städar och struntar i posten....

Så....ja....

 

Ulla: Stämmer det?

 

Jag: Asså, det blev ju helt fel det här....för mig....idag....

Jag ville ju ha en tid med dig för att slippa det här.

 

🙈😱😋

 

Ulla frågar lite,

jag berättar.

Jag känner mig rätt saklig.

Säger att jag gillade psykolgkuratorsocionomAnn-Sofie.

Att jag förra gången verkligen bad om fler gånger med henne.

 

Ulla frågar (igen, det gjorde hon för 2 år sen oxå) om jag inte tror att jag

har lite bokstäver ...som diagnos alltså.

 

Asså va e de här!?

Jag vet väl för fan inte om jag har en massa bokstäver i registret , eller damp eller sifferkombinationer...

Jag är rätt å slätt lite efterbliven!

I vissa delar av Jenny-kakan.

 

Jag är barnskötare !

Jag pusslar och bygger lego!

 

Jag gillar Ulla.

Hon är bra.

 

Jag blir full i skratt.

Och är lätt illamående.

Av dels skam, dels irritation, dels av humorn i hela grejen .

Snacka om kombination.

De e faan olika.

 

För att göra en lång historia lite längre så säger iaf Ulla att jag ska få träffa en Lill.

Lill ska utreda mig.

Om jag har ett litet alfabet innanför pannbenet.

Lill ska skicka brev med tid.

 

Jag hojtar stopp.

Jag får snart ingen post.

Hon får ringa eller maila!

 

Jag ska börja med piggelinpiller igen.

Samma som förra gången.

 

Kanon! 

TACK!

(Ulla ursäktar sig lite för det här med Olle, att det blev lite tokigt, men påpekar att tänk va bra för honom detta va, han ska ju få en så bred utbildning som möjligt......)

 

Hej då, hej då!

 

Ringer Hulda på väg tillbaka till båten.

Skrattar åt det samtidigt som jag tänker att de e faan tur att jag inte är 

lika s(k)unkig som jag va förra gången.

 

Då hade jag vänt i dörren och sagt tack å hej, dra åt helvete, jag skiter i det här nu!

 

Vid Apoteket ser jag att de e för mycket folk för att jag ska hinna med 16-båten.

Eftersom jag ska in såsom idag oxå, hoppar jag helt enkelt över det.

 

Tisdag!

Fritisdnätverk i Skee.

Trevligt och bra!

Träff med specialpedagogen för att få tips på lite av varje för att

göra ett bättre jobb med mina småkollegor.

 

Går och kramar på Ann lite!

Vi ska ta en köpp på söndag.

Adventsköpp!

Längtar.

 

Går till Apoteket för att hämta ut mina piller.

 

Lycka till Jenny.

De går bra nu.

Olika bra.

 

Det finns INGET JÄVLA RECEPT!

 

Om det är akut?

Nej!

Om det är skrattretande?

Typ ja!

 

Okej, hej då hej då.

 

Ring ring 

Hej hej, Jenny här, saknar ett recept!

Ulla är på BVC och kommer tillbaka vid 16!

Okej, hej då hej då.

 

SUCK!

 

Men de e fint väder iaf.

Sol och 5 minus.

 

Sol ute, sol inne

Sol i hjärta, sol i sinne.

 

Välkommen till den tragikomiska verkligheten a'la Jenny Larsson.

 

SJUKT tacksam för humorn ....

Vad vore jag utan den?

 

Väl hemma fortsätter jag förundras över vårt ofantliga överflöd av strumpor.

Det tar aldrig slut.

Jag skulle kunna ge alla i hela Bohuslän varsitt par och ändå ha strumplådam överfull.

 

Idag ska vi göra pepparkakshus tänker jag.

Det blir bra.

På riktigt bra!

Inte olika nånstans utan bara bra.

DET är bra.

 

Käre värld!

Hunor mina vänner,

se till att få in lite humor i vardagen.

Humor OCH lite blommor...

det gör susen.

 

Puss

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av raggsockor-och-liljor - 5 december 2016 22:59

Skulle kunna skriva en hel novell. Skulle kunna räcka med en rad. Känner att....en annan kväll.... Jag vet inte...jag vet inte vad   Betongkeps, nästan som baksmälla allmänt seg och matt men vem är jag att gnälla Måste söva nu, de e n...

Av raggsockor-och-liljor - 3 december 2016 08:36


  Lördag morgon! Trynar fortfarande i sängen.   Ärligt.... Skulle de inte vart käckt med lite sällskap?   Ja vet inte....   Idag är det julmarknad i gympasalen. De brukar va mysigt. Innan dess ska jag städa trappuppgångarna. St...

Av raggsockor-och-liljor - 1 december 2016 18:20

Det är december hörrni. Det lackar mot jul.   Känner faktiskt ingen stress över det här med julklappar. Jag har knappt några att köpa till ( som tur är)  Jr såklart. Och storsonen naturligtvis.  Brosinen ska oxå få. Mor och far brukar...

Av raggsockor-och-liljor - 27 november 2016 19:55

  Första advent är här!  Jag har dansat runt med både fönsterputs och strykjärn idag. Påstrykbrädan ligger mors egenvävda duk som brukar få komma fram till jul!   Jr's adventsljusstake platsade visst inte längre i gossrummet... De gör inget, ...

Av raggsockor-och-liljor - 26 november 2016 00:35

Klädkammaren. Detta förhatliga rum!  Idag skulle det ske. Röjjet.   Jr ringde och ville gå på nattöppet. Han ville att jag skulle komma in till stan och hänga lite, innan mötet med kompisarna.   Cyklar till båten i dubbelt så god tid ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<<
November 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards